Wednesday, June 17, 2009

Majoriti rakyat tidak mahu Chin Peng kembali - Datuk Abdullah Morad

Oleh Mohd Ayop Abd Razid

Isu kepulangan Chin Peng berbangkit dan hangat diperkatakan oleh rakyat negara ini berikutan wujud cadangan daripada pihak tertentu yang mahu supaya Chin Peng dibenarkan pulang atas dasar kemanusiaan. Malah, ada pemimpin pembangkang yang menyokong cadangan terebut.
-
Baru-baru ini Datuk Seri Anwar Ibrahim turut mahu Chin Peng dibenarkan pulang atas alasan kerajaan pernah membenarkan beberapa anggota komunis pulang ke tanah air. Apakah motif Anwar menyokong kepulangan Chin Peng yang rakyat rata-ratanya menolak cadangan tersebut. Yang nyata ianya hanyalah modal Anwar dan PKR menarik simpati dari golongan tertentu.

Menurut sumber Jabatan Penerangan 80 peratus rakyat tidak mahu Chin Peng pulang ke tanah air. Kajian yang dijalankan oleh Jabatan penerangan mendapati semua kaum tidak dapat melupakan kekejaman dan kezaliman yang dilakukan oleh bekas Setiausaha Agung Parti Komunis Malaya (PKM) itu.

Ketika merasmikan Program Sepakat Bestari di Yan baru-baru ini, Ketua Pengarah Jabatan Penerangan, Datuk Abdullah Morad berkata kajian yang membabitkan 10,000 responden itu mendapati kira-kira 80 peratus daripada rakyat Malaysia tidak mahu Chin Peng dibenarkan kembali atau diberi kerakyatan negara ini. Kaji selidik yang melibatkan pelbagai kaum di seluruh negara mendapati rakyat semua kaum tidak dapat menerima Chin Peng kerana kekejaman yang pernah dilakukannya sewaktu zaman darurat dan selepas negara mencapai Kemerdekaan.


Catatan: Tahukah anda bahawa kerajaan membelanjakan $300,000 sehari selama 12 tahun dalam usaha menghapuskan komunis.

No comments:

Post a Comment