Saturday, June 13, 2009

Pengaruh Komunis dalam Tragedi 13 Mei

Oleh Megatrambai

Dalam bukunya May 13: Before and After, Tunku Abdul Rahman menyebut bahawa Komunis dan kongsi gelap adalah di antara penyebab tercetusnya tragedi itu.

Laporan Majlis Keselamatan Negara (MKN) The May 13 Tragedy yang dikeluarkan pada thaun 1969 menyebut, walaupun Parti Komunis Malaya (PKM) bukan pencetus langsung tragedi tersebut, namun laporan itu tidak menafikan wujudnya ejen-ejen komunis dalam Parti Buruh Malaya (PBM).

Demikian juga peranan kongsi gelap Cina turut disebut dalam laporan itu. Kedua-duanya telah menyemarakkan tragedi hitam itu.

PBM yang majoriti anggotanya adalah kaum Cina gemar memainkan api perkauman. Pada April 1969, dua minggu sebelum pilihanraya umum 1969 PKM terlibat dalam pembunuhan seorang ahli Umno di Pulau Pinang.

Semasa tempoh berkempen pilihan raya umun 1969 seorang ahli PBM ditembak kerana cuba menyerang polis.

PBM menganjurkan perarakan mayat ahlinya yang mati itu secara besar-besar di KL yang dihadiri hampir 10,000 orang. Mereka melaungkan nama Mao Zedong serta menyanyikan lagi "Timut Itu Merah".

Paling buruk slogan yang mereka melaungkan yang sangat mengina orang Melayu ilaha slogan 'Malai Si' (Melayu Mati), melayu masuk hutan dan hutang darah dibayar darah.

Jelaslah bahawa dari slogan-slogan yang dilaungkan itu membuktikan PKM turut terlibat dalam peristiwa 13 Mei.

No comments:

Post a Comment