Monday, June 8, 2009

Tiada Tuhan dalam Komunisme

Oleh Mohd Ayop Abd Razid

Komunisme (Marxisme) menegaskan nasib manusia sepenuhnya di tangannya sendiri. Baginya, hanya manusia yang lemah sahaja menyandarkan nasibnya kepada belas kasihan Tuhan. Tuhan tidak wujud dalam alam ini. Ia hanya ciptaan dan khayalan mereka yang lemah yang cuba lari dari penindasan, penghinaan dan penderitaan ynag dilakukan oleh kaum borjouis (kapitalis dan pemerintah) . Justeru, doktrin moral dan agama komunis menganggap agama adalah candu bagi rakyat. “Religion is the opium of the people . ....... That is why the founders of Marxism considered scientific and materialist propaganda as the most powerful weapon in the fight against religion!”

Manusia yang tidak menganut paham marxisme-komunisme adalah musuh yang harus dikuasai dan dipaksa menjadi penganut komunisme Dalam realiti sosial, kaum komunis berhadapan dengan kaum kapitalis (kaum pemodal), dan penguasa. Kaum komunis harus membela kaum miskin (proletar) teridiri dari buruh, petani dan rakyat yang ditindas sebagai misi perjuangannya.

Tiga serangkai marxisme-komunisme-atheisme ditegakkan sebagai doktrin dan dogma fanatisme oleh penganutnya. Keyakinan dogmatisnya menggantikan agama sebagai asas ideologinya. Komunis menganggap Karl Marx adalah nabi kaum komunis dan marxisme-komunisme adalah agama mereka. Komunisme menganut paham atheisme. Ini berarti tidak ada moral agama dalam kamus hidup mereka.

Justeru ia bercanggah dengan masyarakat beragama, khususnya umat Islam yang mengakui Allah Tuhan Yang Maha Esa, yang mengajarkan akhlak mulia berasaskan tauhidullah. Masyarakat Malaysia yang berpegang kepada prinsip pertama Rukun Negara, iaitu Kepercayaan Kepada Tuhan seharusnya berkewajiban menegakan nilai-nilai moral berasaskan ajaran agama masing-masing.

“Tujuan menghalalkan cara” adalah kaedahnya. Mereka berkeyakinan bahwa untuk mencapai tujuan komunisme maka ia perlu menggunakan uslub revolusi - mengangkat senjata menggulingkan kerajaan bukan komunis.

No comments:

Post a Comment